Vyberte stranu

Ďakujeme vám za vašu registráciu na odber seriálu „50 základných fotografických pojmov, tipov a trikov“.

Jan-Mraz-mensiProsím, pridajte si našu mailovú adresu serial@megafoto.sk do zoznamu kontaktov alebo whitelistu, aby vám naše e – maily nekončili ako nevyžiadaná pošta – spam.

Moje meno je Ján Mráz (to som ja na fotke vo vrchnej časti) a som editorom seriálu „50 základných fotografických pojmov, tipov a trikov“.
Jednotlivé časti seriálu zasielame na týždennej báze.

Ako funguje autofokus? Automatické ostriace systémy (Auto Focus – AF). Časť prvá – trocha histórie na úvod.

Keď som sa rozhodol písať o tom ako naše fotoaparáty ostria, čo môžeme a nemôžeme od AF systému očakávať, alebo ako s ním narábať, aby bol našim spojencom a nie nepriateľom. Uvedomil som si, že je osožné oboznámiť sa s históriu vývoja týchto systémov, aby sme si vážili čo dnes máme k dispozícií a to aj napriek tomu, že nie vždy všetko čo chceme mať ostré také aj naozaj je.
Systém automatického zaostrovania (AF) je súčasťou každého moderného fotoaparátu. Ako to už býva, nebolo tomu vždy tak. Napriek tomu, že moderná konštrukcia fotoaparátov sa začala písať už pred druhou svetovou vojnou, systémy automatického ostrenia sa začali hromadne objavovať až ku koncu dvadsiateho storočia v 80-tych rokoch.

Na vývoji automatického zaostrovacieho systému začala od roku 1960 ako prvá pracovať spoločnosť Leitz, výrobca fotoaparátov Leica. Jej vývoj vyústil do patentu v roku 1973 a neskôr do predstavenia prvého funkčného systému v roku 1975 na výstave Photokina. Prvým masovo vyrábaným fotoaparátom však nebol fotoaparát Leica a ani to nebola ako by sa dalo predpokladať zrkadlovka, ale kompaktný fotoaparát Konica C35 AF. Ten sa začal predávať v roku 1977. Konica predala do roku 1980 viac ako milión kusov tohoto fotoaparátu a vyrábala ho aj neskôr po kozmetických úpravách pod označením C35 AF2.

Prvý masovo vyrábaný fotoaparát Konica C35 AF.

Prvý masovo vyrábaný fotoaparát Konica C35 AF. Ide o kompakt typu Point and Shoot, ktorý stanovil trend a dizajn na najbližších dvadsať rokov a mal mnoho napodobenín. Pasívny AF systém tohoto fotoaparátu s názvom „Visitronic“ vyvinula firma Honeywell. Podobnosť čisto náhodná – prvý Sovietsky fotoaparát vybavený AF systémom, prichádza o desať rokov neskôr a vyrába sa vo viac či menej zmenenej podobe až do rozpadu Sovietskeho zväzu. Zvláštne je, že Rusi nezmenili ani oficiálne marketingové logo označujúce AF systém – vľavo hore od objektívu.

Prvá zrkadlovka s funkčným AF systémom prišla na trh v roku 1981, teda štyri roky neskôr ako Konica C35 AF. Týmto fotoaparátom bol Pentax ME-F. Jeho AF sytém technicky patril do prehistórie systémov automatického ostrenia. Dal sa používať jednak s manuálnymi objektívmi Pentax, ale aj so špeciálne vyvinutým objektívom SMC Pentax AF 35-70/2.8, v ktorom bol integrovaný zaostrovací motor a aj napájanie tohoto motora. V prípade použitia manuálnych objektívov fotoaparát zvukovo signalizoval zaostrenie. Pentax tak vyvinul koncept, ktorý sa po rôznych zdokonaleniach a obmenách používa doteraz. Kvôli robustnosti objektívu, ktorý v sebe schovával motor aj napájanie niektorí iný výrobcovia (Nikon) prišli s konceptom umiestnenia ostriaceho motoru do tela fotoaparátu. Tento koncept konštrukčne dominoval až do konca 20-teho storočia. Firma Canon v roku 1987 uviedla systém EOS, ktorý udal trend spätného prechodu ostriaceho pohonu do objektívu, ktorý je napájaný a riadený z tela fotoaparátu. Tak je tomu aj dnes u väčšiny vyrábaných objektívov. V súčastnosti si iba Nikon zachoval možnosť pohonu ostrenia z tela fotoaparátu a tým zabezpečil spätnú kompatibilitu so staršími objektívmi. Účelnosť tohoto riešenia je sporná, keďže Nikon nové objektívy s pasívnym pohonom nevyrába a tie staršie už zďaleka opticky nevyhovujú novým obrazovým snímačom s rozlíšením 20 a viac megapixelov.

Pohon ostriaceho systému tiež zaznamenal zmeny použitých technológii. Postupne sa zrýchľoval a stišoval jeho chod. V súčastnosti väčšina výrobcov používa iné ako elektromagnetické pohony, napríklad na princípe piezoelektrického javu, ktoré sú tiché a predovšetkým rýchle.

Prvá zrkadlovka so systémom automatického ostrenia TTL.

Prvá zrkadlovka so systémom automatického ostrenia TTL.

K fotoaparátu bol vyvinutý objektív SMC Pentax AF 35-70/2.8, ktorý bol s telom spojený troma kontaktmi, cez ktoré telo fotoaparátu riadilo v objektíve umiestnený motor zaostrovacieho systému. Motor bol napájaný 4 AA batériami umiestnenými v objektíve – zobrazuje to spodná hrubšia časť objektívu.

Vznik AF systému umožnil vývoj v oblasti polovodičových CCD technolólgií. Išlo o pasívne ostriace systémy. Teda také, ktoré vyhodnocovali či je obraz zaostrený alebo nie, na základe obrazu prichádzajúceho do fotoaparátu. Ak to bolo pri zrkadlovkách tak sa tento systém označoval TTL (thru the lens – cez objektív).
Niektoré iné spoločnosti rozvíjali aktívne ostriace systémy na základe iných technológií ako napríklad infračervené – IR, alebo ultrazvukové vyžarovanie. Išlo vlastne o diaľkomerné systémy, kedy sa vyslaný signál odrazil od objektu a s oneskorením sa vrátil k fotoaparátu. Na základe oneskorenia sa stanovila vzdialenosť a následne nastavenie objektívu. Tieto systémy mali svoje výhody, ale aj nevýhody. Spočiatku mali aktívne systémy technickú prevahu nad pasívnym ostriacim systémom (najmä kvôli pomalosti pasívneho AF systému), ale postupne ako sa pasívne systémy zdokonaľovali úplne vytlačili aktívne. V súčastnosti všetky fotoaparáty ostria pomocou pasívneho ostriaceho systému.

Výhody aktívnych ostriacich systémov. Výhody pasívnych ostriacich systémov
– je rýchlejší (možno v súčastnosti by to už neplatilo)
– nepotrebuje vyhodnocovať smer ostrenia – vie vzdialenosť
– nepotrebuje k svojej práci na rozdiel od pasívneho systému svetlo
– funguje aj na predmety bez hrán, či štruktúry
– nemá žiadne obmedzenie vzdialenosti
– funguje aj cez okno, mreže, plot
– je to ostrenie TTL, teda toho čo fotoaparát vidí

Netreba zdôrazňovať, že prvé ostriace systémy boli ťarbavé a pomalé. Úspešnosť zaostrenia bola malá. Ešte v 90-tych rokoch bol bežný pomer ostrých a neostrých záberov 1:3.

Canon AF35M bol prvý fotoaparát s aktívnym ostriacim AF systémom.

Canon AF35M bol prvý fotoaparát s aktívnym ostriacim AF systémom.

Jeho AF systém fungoval na báze IR žiarenia a foto-diódového prijímača. Canon sa spočiatku vrhol smerom, ktorý využíval aktívny AF systém, neskôr však ako väčšina výrobcov prešiel na pasívny systém TTL, najmä kvôli lepšiemu využitiu pri zrkadlovkách.

Na záver treba spomenúť že fotografie vznikali aj pred zavedením AF systémov. Ako sa ostrilo predtým? Fotografi ostrili manuálne. Dnes je to skoro nepredstaviteľné a to z dvoch dôvodov. Jednak sme si na AF systém zvykli a jednak kvôli tomu, že dnešné digitálne zrkadlovky nie sú dobre vybavené pre manuálne ostrenie. Hľadáčiky majú menšie zväčšenie a nie sú vybavené matnicami, ktoré ostrenie uľahčovali. Dá sa povedať, že čím nižší model a lacnejšia DSLR tým je hľadáčik menší a ostrenie tak nemožnejšie.