Vyberte stranu

Ďakujeme vám za vašu registráciu na odber seriálu „50 základných fotografických pojmov, tipov a trikov“.

Jan-Mraz-mensiProsím, pridajte si našu mailovú adresu serial@megafoto.sk do zoznamu kontaktov alebo whitelistu, aby vám naše e – maily nekončili ako nevyžiadaná pošta – spam.

Moje meno je Ján Mráz (to som ja na fotke vo vrchnej časti) a som editorom seriálu „50 základných fotografických pojmov, tipov a trikov“.
Jednotlivé časti seriálu zasielame na týždennej báze.

Písmenká na objektívoch

Na záver pasáže o objektívoch a ich vlastnostiach sa chcem ešte raz vrátiť k označovaniu objektívov. Isto ste si všimli že na objektíve nájdete relatívne zložité označenie a rozmanité skratky a číslice (niekedy aj rímske). Vynára sa otázka, je zmysluplné rozumieť týmto označeniam a dokáže ich pochopiť bežný užívateľ. Odpoveď ako vždy, nie je jednoznačná. Ak máte jeden objektív a nikdy nebudete rozmýšľať nad kúpou iného, navyše, ste so svojím objektívom spokojný – nečítajte ďalej. Zbytočne sa zahltíte informáciami, ktoré nepoužijete. Ale ak chcete poznať technické vlastnosti svojich objektívov a hlavne či je ten ktorý objektív pre moju prácu vhodný, mali by ste čo-to o označovaní objektívov vedieť.

Na obrázkoch nižšie sú dva príklady historických fotoaparátov jeden z konca devätnásteho storočia a druhý z polovice dvadsiateho. Tieto príklady z mojej zbierky uvádzam pre porovnanie ako sa so zmenou konštrukcie menilo aj označovanie objektívov.

Veľkosť clony megafoto

Fotoaparát Dr. Kugener Katalog No. 1 spred 130 rokov. Objektív má označenie iba v podobe výrobcu a typu objektívu “Perisk – Aplanat”. Za zmienku stojí, že tieto objektívy mali v sebe okrem clony aj závierku s časovacím mechanizmom a spúšťou, takže tvorili 90% technického riešenia fotoaparátu. Po optickej stránke boli tieto objektívy tvorené 1-3 členmi.

Veľkosť clony megafoto

Fotoaparát Zeiss Ikon Contaflex 35mm zrkadlovka spred 60 rokov. Označenie objektívu okrem výrobcu (Carl Zeiss) a typu optickej konštrukcie (Tessar, obsahuje 4 elementy v 2 skupinách) aj ohniskovú vzdialenosť a svetelnosť objektívu v tvare 2,8/50. V tomto období bolo bežné uvádzať v rámci označenia aj výrobné číslo objektívu. Často sa podľa šarže výrobného čísla určovala a aj určuje kvalita objektívu. Pre zaujímavosť uvádzam, že toto je síce zrkadlovka podobná tým moderným, nemá však závierku ako ju poznáme dnes, ale závierka je podobne ako u predošlého fotoaparátu v objektíve – tzv. listová závierka. Dnes to nie je bežná konštrukcia kvôli relatívne dlhým najkratším expozičným časom, prekonala ju lamelová závierka. Mala však svoje výhody – je neuveriteľne tichá a človek udržal z ruky o poznanie dlhší čas. Jeden z mála fotoaparátov, ktorý ju dnes používa je Fujifilm X100. Pri troche snahy sa s ním dá z ruky fotiť bez stabilizácie aj pri čase 1/8s.

Ak si oproti vyššie uvedeným príkladom zoberieme označenie dnes bežne používaného setového objektívu výrobcu Nikon, tak potom nájdeme niečo takéto:

AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

Vyzerá to hrôzostrašne, ale ak si to označenie rozoberieme na drobné tak to nebude také zlé. Označenie moderných objektívov vždy obsahuje:
ohniskovú vzdialenosť v milimetroch (v tomto prípade je to 18-105mm).
svetelnosť objektívu vo forme rozsahu clonových čísel prípadne s použitím veľkého či malého písmena f (f/3.5-5.6).
určenie objektívu – či je učený pre FF prípadne iba pre APS-C prístroje. V tomto prípade sa jedná o objektív určený pre prístroje APS-C, ktoré Nikon označuje ako DX. Pri Canon objektívoch je to EF-S, pri Tamron Dii, pri Sgme DC.
prítomnosť optického stabilizátora (VR).
– u alternatívnych výrobcov ako Sigma či Tamron je vždy pri objektíve označené, pre ktorý bajonet je určený.

Veľkosť clony megafoto

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

ďalšie časti označenia v tomto prípade sú:
– AF-S znamená, že sa jedná o objektív s vlastným motorom ostriaceho systému. Nikon asi azda ako jediný výrobca v rámci spätnej kompatibility starších objektívov používa pohon ostriaceho systému z tela fotoaparátu.

To však nie je prípad tohoto konkrétneho objektívu.
– obchodné označenie objektívov tej ktorej značky napr. NIKKOR, Fujinon, Zuiko,…
– typ pohonu ostriaceho systému (HSM, USM…)
– vode a prachu odolnosť objektívu
– použitie asférických, ED či iných špeciálnych optických členov, alebo špeciálne povrchové úpravy optických členov.

Niektoré objektívy prejdú takpovediac upgrade-om, kedy výrobca nahradí niektoré vlastnosti, pridá optický stabilizátor, alebo kompletne zmení konštrukciu objektívu. Zvyčajne nový objektív nesie rovnaké základné označenie, pribudne však rímska II prípadne III pre označenie ďalšej generácie. Ak objektív zmení technické vlastnosti, tak samozrejme pribudne aj označenie tejto vlastnosti. Napríklad setový objektív Nikkor 18-55 prešiel už tromi zmenami:
AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G – pôvodný setový objektív
AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR – novšia generácia doplnená o optický stabilizátor
AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II – ďalšia generácia so zmenenou mechanickou ale aj optickou konštrukciou, predošlá verzia už nebola vhodná pre stále rastúce rozlíšenie obrazových snímačov.

Ale POZOR, občas sa na trhu objavia verzie, ktorými sa výrobca nechváli a niekedy ich ani nenájdete na oficiálnych webovských stránkach výrobcu. Sú to zjednodušené a hlavne lacné verzie setových objektívov s podobným označením, ktoré výrobca dodáva k amatérskym zrkadlovkám, aby vyhovel najmä sieťovým predajcom – predajca ponúkne podobný produkt ale za výrazne nižšiu cenu, alebo s lepšou maržou.
Ako príklad uvádzam dva objektívy, ktoré zákazník v súčastnosti môže na trhu nájsť:
Nikon D3200 + 18-55mm f/3.5-5.6 AF-S DX II – podobnosť tohoto označenia je naozaj zarážajúca, ide však o technicky vylepšenú pôvodnú verziu objektívu bez stabilizátora. Ako vieme, optický stabilizátor v amatérskom prístroji je podstatná technická vymoženosť a jednoznačne vplýva na kvalitu fotografie. Je to o to viac zarážajúce, že tieto praktiky sa dejú nie len s požehnaním obchodného zastúpenia výrobcu, ale priamo toto zastúpenie organizuje takúto distribúciu. Sety s týmito objektívmi zvyčajne predávajú preferovaní predajcovia a oficiálny partneri. S pomocou Google nie je ťažké zistiť kto (nechajte si vyhladať „Nikon D3200 + 18-55mm f/3.5-5.6 AF-S DX II“)…

Veľkosť clony megafoto

Porovnanie dvoch objektívov zo stránky http://www.nikon.cz/. Rozdiel v prítomnosti optickej stabilizácie nenájdete..
Podobne nájdeme aj objektív bez optickej stabilizácie v sete s amatérskou zrkadlovkou hlavného konkurenta:

Canon EOS 1200D + EF-S 18-55 DC III

Ďalej uvádzame popis používaných skratiek pri označovaní objektívov pre jednotlivých vybraných výrobcov:

Canon

AFD – Arc Form Drive
Relatívne hlučný a pomalý typ AF pohonu, ktorý neumožňuje súčasne manuálne a automatické ostrenie.

AF-S – Auto Focus Stop
Objektív má funkciu blokovanie automatického ostrenia pomocou tlačidla.

AL – Aspherical
Objektív obsahuje asférické optické členy pre lepšiu kresbu.

CA – Circular Aperture
Kruhová clona pre krajšie a prirodzenejšie rozostrené (nezaostrené) časti obrazu.

CaF2 – Fluorite
Objektív obsahuje fluoritový element pre odstránenie chromatickej aberácie a lepší kontrast a ostrosť obrazu.

DI – Drop-In filter
Filter sa nedáva na predný člen objektívu, ale sa zasúva do objektívu bližšie k telu. Používa sa väčšinou pri teleobjektívoch.

DO – Diffractive Optics
Objektívy, ktoré obsahujú špeciálne optické členy pre potláčanie chromatických aberácií. Tieto objektívy pri rovnakej ohniskovej vzdialenosti a svetelnosti majú menšie rozmery a nižšiu hmotnosť, ako konvenčné objektívy.

DW-R – Dust and Weather Resistance
Objektív má zvýšenú odolnosť proti prachu a vode vďaka gumovému tesneniu pre spoľahlivú funkčnosť aj pri krajne nepriaznivých podmienkach.

EF – Electro Focus
Automatické ostrenie pomocou elektrického motora, ktorý je zabudovaný do objektívu. Komunikácia medzi fotoaparátom a objektívom sa realizuje len prostredníctvom elektrických kontaktov bez akýchkoľvek mechanických častí. EF objektív môže byť nasadený na EF-S bajonet, ale EF-S objektív nemôže byť nasadený na EF bajonet.

EF-S – Electro Focus – Short back focus
EF-S objektív je odvodený od EF bajonetu pre Canon digitálne zrkadlovky s veľkosťou obrazového snímača APS-C a s EF bajonetom je aj spätne kompatibilný. „Short back focus“ znamená, že šošovka zadného prvku je bližšie k obrazovému snímaču, ako na 35 mm fotoaparátoch čo umožňuje konštruovať menšie a ľahšie objektívy. Z toho dôvodu EF-S objektív nemôže byť nasadený na fotoaparát s EF bajonetom.

EMD – Electro-Magnetic Diaphragm
Elektricky ovládaná clona objektívu, ktorou sú vybavené všetky Canon EOS objektívy.

Fisheye
Extrémne širokouhlý objektív s hemisférickým zobrazením.

Float – Floating System
Plávajúci systém optických členov, ktorý dynamicky mení rozdiel medzi kľúčovými prvkami objektívu podľa zaostrovacej vzdialenosti. Týmto spôsobom je účinnejšie potlačená optická aberácia v celom rozsahu zaostrovania, pre zabezpečenie vysokej kvality obrazu vo všetkých fotografických situáciách.

FP – Focus Preset
Predvoľba zaostrenia, ktorá umožňuje uložiť zaostrenú vzdialenosť do pamäte fotoaparátu.

FS – Focus range Selector
Obmedzenie rozsahu ostrenia, pre rýchlejšie automatické zaostrenie.

FT-M – Full Time Manual
Objektív umožňuje manuálne zaostriť kedykoľvek, aj v režime AF bez toho aby sa muselo prepnúť do manuálneho režimu. Funkcia je dostupná pre objektívy vybavené USM ring ostrením a aj na niektorých objektívoch vybavených Micro USM.

I/R – Inner and Rear focusing
Vnútorné ostrenie objektívu pomocou zadných členov pre rýchlejšie automatické zaostrovanie. Navyše sa predný člen objektívu neotáča.

IS – Image Stabilizer
Systém optickej stabilizácie, ktorý reaguje na otrasy spôsobené najmä pri ručnom fotografovaní s pomalším-dlhším časom uzávierky. Tieto otrasy sa snaží redukovať pohybom optického elementu.

L – Luxury
Najvyššia rada objektívov s dobrým optickým výkonom, dokonalým vypracovaním a pevnou konštrukciou. Charakteristické sú výrazným červeným kruhom okolo objektívu, alebo prevedením v bielej farbe pre zníženie tepelnej absorbcie. Niektoré objektívy majú aj zvýšenú odolnosť voči okolitému prostrediu na ochranu proti poveternostným vplyvom.

MACRO
Objektív umožňuje minimálne zaostrenie na veľmi krátku vzdialenosť pre vytvorenie snímkov s veľkým zväčšením.

MM – Micro Motor
Relatívne hlučný a pomalý typ AF pohonu používaný v lacnejších objektívoch.

MP-E – Macro Photo
Špeciálny objektív pre fotografovanie blízkych objektov – makrofotografiu.

SF – Soft Focus
Portrétny objektív so špeciálnou funkciou pre zmäkčenie kresby, napríklad pre fotografovanie portrétov.

S-UD – Super Ultra-low Dispersion
Objektív obsahuje element s veľmi nízkym rozptylom pre odstránenie chromatickej aberácie, lepší kontrast a ostrosť obrazu.

SWC – Sub Wavelength Coating
Špeciálny povrch elementov pre odstránenie reflexov a závoja používaný pri širokouhlých objektívoch.

TS-E – Tilt Shift
Špeciálny objektív s možnosťou posunutia a naklonenia elementov napríklad pre korekciu perspektívy, alebo pre získanie veľkej hĺbky ostrosti aj pri maximálne otvorenej clone.

UD – Ultra-low Dispersion
Objektív obsahuje element s nízkym rozptylom, pre odstránenie chromatickej aberácie, lepší kontrast a ostrosť obrazu.

USM – Ultrasonic Motor
Motor využívajúci piezoelektricky tvorené ultrazvukové kmitanie energie. Táto technológia umožňuje automatickému ostreniu zamerať presne, prakticky bez hluku a neuveriteľne rýchlo s minimálnou spotrebou batérie. Canon používa dva typy USM: Ring-USM a Micro USM.

Nikon

AF – Autofocus
Objektív umožňuje automatické ostrenie iba pomocou pohonu motorčeka z tela fotoaparátu, pretože nemá vlastný.

AF-I – Internal Motor Autofocus
Objektív s vlastným interným motorom pre pohon automatického ostrenia.

AF-S – SWM Autofocus
Objektív s vlastným SWM motorom pre pohon automatického ostrenia.

AS – Aspherical
Objektív obsahuje aspoň jeden asférický element, pre lepšie eliminovanie optickej aberácie a pre ľahšiu a menšiu konštrukciu.

CRC – Close-Range Correction
Zlepšuje kvalitu obrazu pri zaostrovaní na krátke vzdialenosti. Prvky objektívu sú ako „plávajúce elementy“ a každá skupina šošoviek sa pri zaostrovaní pohybuje nezávisle.

D – Distance
Objektív poskytuje fotoaparátu informáciu o vzdialenosti k objektu. Objektív obsahuje clonový krúžok.

DC – Defocus-image Control
Objektív umožňuje fotografovi kontrolu nad stupňom sférickej aberácie v nezaostrených častiach obrazu (bokeh – pozadie, alebo aj popredie) otáčaním DC prstenca objektívu. Tým sa vytvorí vačšie rozostrenie, ktoré je ideálne pre fotografovanie portrétov.

DX
Objektívy špeciálne navrhované pre APS-C digitálne zrkadlovky. Majú vďaka tomu aj ľahšiu a kompaktnejšiu konštrukciu.

E – Electromagnetic diaphragm
Elektromagneticky ovládaná clona. Clona v E objektíve je ovládaná telom fotoaparátu elektromagnetickým systémom umiestneným vo vnútri objektívu a nie tradične mechanicky. V súčasnosti sa tento systém objavuje len v PC-E objektívoch, kde sa kvôli nakláňaniu nedá mechanický prenos použiť.

ED – Extra-low Dispersion
Objektív obsahuje špeciálne členy, ktoré ponúkajú vynikajúcu ostrosť a farebné korekcie. Účinne minimalizuje chromatickú aberáciu aj pri nastavenom veľkom otvore clony.

FX
35mm formát. Zatiaľ sa toto označenie používa iba na telách fotoaparátoch.

G – G-type
Objektív poskytuje fotoaparátu informáciu o vzdialenosti k objektu (ako D). Objektív ale neobsahuje clonový krúžok a clona sa nastavuje len pomocou prenosu informácie z tela fotoaparátu.

HRI – High Refractive Index
Optický člen s vysokým indexom lomu, vďaka ktorému je možné konštruovať kompaktné objektívy s vysokým optickým výkonom, malým skreslením a malou sférickou aberáciou.

IF – Internal Focus
Vnútorné ostrenie, ktoré poskytuje rýchle a tiché (aj automatické) zaostrovanie bez zmeny dĺžky objektívu.

M/A – Manual/Auto focus
Umožňuje rýchlu zmenu medzi manuálnym a automatickým zaostrovaním iba otočením ostriaceho prstenca.

Micro
Objektív umožňuje minimálne zaostrenie na veľmi krátku vzdialenosť pre zobrazenie fotografovaného objektu (zväčšenie) až 1:1.

ML – Meniscus protective Lens
Špeciálny optický člen pre jasný obraz s minimalizáciou odleskov pomocou ich rozptýlenia.

N – Nano Crystal Coat
Kryštáľová antireflexná úprava povrchu objektívu. Slúži na maximálne eliminovanie odleskov vnútorných elementov, potláčanie duchov a svetlého závoja.

NIC – Nikon Integrated Coating
Viacvrstvová úprava povrchu elementov.

PC – Perspective Control
Objektív umožňujúci kontrolu perspektívy s možnosťou posunutia a naklonenia. Umožňuje to fotografom zdôrazniť alebo opraviť perspektívu, kontrolu hĺbky ostrosti a riešiť deformácie spôsobené uhlom fotoaparátu. Šošovky majú vynikajúcu kvalitu obrazu aj pri maximálnom náklone alebo posunutí.

RD – Rounded Diaphragm
Zaoblenie lamiel clony určené na vytvorenie jej kruhového otvoru.

RF – Rear Focusing
Pri zaostrovaní sa pohybuje iba zadná skupina šošoviek. Ostrenie je takto plynulejšie a rýchlejšie.

SIC – Super Integrated Coating
Povrchová úprava optických členov, ktorá zvyšuje priepustnosť svetla, ponúka vynikajúcu konzistenciu farieb a znižuje výskyt svetelného závoja.

SWM – Silent Wave Motor
Objektív používa pre automatické ostrenie veľmi rýchly, presný a tichý Silent Wave Motor.

VR – Vibration Reduction
Stabilizácia obrazu, ktorá umožňuje pri fotografovaní z ruky použiť pomalší čas.

SIGMA

APO – Apochromatic
Takto označené objektívy sú vyrobené s použitím špeciálnych SLD členov s nízkou disperziou (Special Low Dispersion) alebo novších ELD členov (Extraordinary Low Dispersion), pre vynikajúcu ostrosť, vysoký kontrast a zníženie farebnej (chromatickej) aberácie.

ASP – Aspherical
Objektív obsahuje asférický element, ktorý dokáže lepšie eliminovať optickú aberáciu oproti „klasickým“ optickým členom. Umožňuje to okrem iného aj redukovať počet členov objektívu čím môže byť objektív kompaktnejší.

Circular Fisheye
Podobne ako Fisheye je to extrémne širokouhlý objektív s hemisférickým zobrazením, ale vyznačuje sa kruhovým zobrazením objektu s úplne tmavými rohmi obrazu. Jeho horizontálny aj diagonálny zorný uhol je maximálny – zvyčajne 180°.

CONV – Teleconverter
Objektív môže byť použitý s telekonvertorom, čím môže byť predĺžená jeho ohnisková vzdialenosť.

DC – DC for Digital
Objektívy špeciálne navrhované pre APS-C digitálne zrkadlovky. Majú vďaka tomu ľahšiu a kompaktnejšiu konštrukciu.

DF – Dual Focus
Oddelený vonkajší a vnútorný ostriaci mechanizmus. Tento systém umožňuje ľahké a presné ovládanie objektívu, pretože sa ostriaci krúžok pri automatickom ostrení neotáča. Široký ostriaci krúžok tiež umožňuje ľahké a presné ručné zaostrovanie.

DG – DG for Digital
Objektív určený aj pre 35mm fotoaparáty s vylepšenou povrchovou úpravou optických členov pre použitie na digitálnych zrkadlovkách. Jedná sa o širokouhlé objektívy, alebo objektívy s minimálnou zaostrovacou vzdialenosťou, kde sú čo najviac eliminované vnútorné svetelné odrazy medzi optickými členmi.

Diagonal Fisheye
Extrémne širokouhlý objektív s hemisférickým zobrazením. Obraz zobrazuje na celú plochu snímku – horizontálny aj vertikálny zorný uhol je menší ako diagonálny.

DL – Deluxe
Staršie objektívy vylepšené o príslušenstvo a označenie na objektíve. Ako napr. slnečná clona, presnejšie manuálne nastavenie clony a vyznačenie hĺbky ostrosti.

EX – Excellent
EX objektívy sa vyznačujú novým optickým a mechanickým dizajnom a konceptom, majú vynikajúcu výkonnosť, perfektnú manipuláciu, ultra kompaktný dizajn a celkovú odolnosť.

Fisheye
Extrémne širokouhlý objektív s hemisférickým zobrazením.

HF – Helical Focus
Predný člen objektívu sa pri ostrení neotáča.

HSM – Hyper-Sonic Motor
Objektív používa na autofokus vlastný motor poháňaný ultrazvukovými vlnami, čo poskytuje tiché a veľmi rýchle ostrenie.

IF – Inner Focus
Ostrenie objektívu pomocou pohybu vnútorných členov. Objektív pri tomto druhu ostrenia nemení svoju dĺžku.

MACRO
Objektív s malou minimálnou ostriacou vzdialenosťou pre vytvorenie snímok s veľkým zväčšením.

OS – Optical Stabilizer
Objektív má zabudovaný mechanizmus na kompenzáciu otrasov fotoaparátu. Optická stabilizácia je výhodná hlavne pri fotení s fotoaparátom držaným v ruke, kedy eliminuje napatrné pohyby spôsobené držaním fotoaparátu.

RF – Rear Focus
Ostrenie zadným členom objektívu, pre jeho rýchlu a tichú funkcionalitu.

Tamron

AD – Anomalous Dispersion
Objektív obsahuje členy zo špeciálneho optického skla, ktoré slúžia na dosiahnutie presnejšej kontroly chromatickej aberácie, čím sa zvyšuje celkový obrazový výkon.

ADH – AD-Hybrid Aspherical
AD sklo kombinované so špeciálnym asférickým elementom.

AF – Auto Focus
Objektív umožňuje automatické ostrenie.

A/M – AF/MF switchover mechanism
AF / MF prepínací mechanizmus na ostriacom prstenci, ktorý umožňuje rýchle prepínanie medzi automatickým a manuálnym zaostrovaním. Jednoduchým posunutím ostriaceho prstenca tam a späť medzi dvoma polohami, môžete zvoliť buď AF alebo MF zaostrovaciu pozíciu. V manuálnom režime objektívy poskytujú hladké a presné ručné zaostrovanie otáčaním širokého ostriaceho prstenca.

ASL – Aspherical
V objektíve sa používa aspoň jeden asférický element pre potlačenie optickej aberácie. To umožňuje konštrukciu kompaktných rozmerov bez ohrozenia optického výkonu.

BIM – Built-In Motor
Objektív vo verzii pre bajonet Nikon obsahuje vlastný vstavaný motor pre automatické zaostrovanie a môže byť použitý na telách bez vlastného AF motorčeka.

Di – Digitally Integrated design
Digitálne integrovaný objektív pre maximálny obrazový výkon. Obsahuje šošovky, ktoré boli optimalizované pre digitálne snímanie na APS-C snímač, rovnako ako aj na 35mm film alebo rovnako veľký snímač.

Di-II – Digitally Integrated for APS-C
Digitálne Integrovaný objektív optimalizovaný výlučne pre použitie na APS-C digitálne zrkadlovky. Všetky objektívy s týmto označením aplikujú účinné opatrenia na zvýšenie priepustnosti svetla a elimináciu reflexov a závoja, ktoré sú viditeľné najmä s digitálnymi fotoaparátmi.

FEC – Filter Effect Control
Objektív je doplnený o FEC krúžok, ktorým sa dá otáčať nasadený filter. Táto funkcia zvyšuje jednoduchosť použitia napríklad polarizačného filtra s nasadenou slnečnou clonou.

HID – High Index Dispersion
Element minimalizujúci chromatickú aberáciu.

IF – Internal Focusing
Vnútorné zaostrovanie – zaostrovanie pomocou pohybu vnútorných elementov. To poskytuje celý rad praktických výhod pre fotografov ako neotáčajúci sa predný člen pre uľahčenie umiestnenia filtrov a poskytuje predvídateľnú manipuláciu, pretože ani dĺžka objektívu sa pri ostrení nemení. Ďalej sa nemení minimálna zaostrovacia vzdialenosť počas celého rozsahu zoomu.

LAH – LD-Hybrid Aspherical
LD sklo kombinované so špeciálnym asférickým elementom.

LD – Low Dispersion
Objektív používa elementy s nízkym rozptylom pre zníženie chromatickej aberácie a zvýšenie ostrosti obrazu.

MACRO
Objektív s malou minimálnou zaostrovacou vzdialenosťou pre vytvorenie snímok s veľkým zväčšením.

SP – Super Performance
Najvyššia rada objektívov navrhnutými pre najvyššiu možnú kvalitu obrazu s dôrazom na dosiahnutie vynikajúceho výkonu.

USD – Ultrasonic Silent Drive
Rýchly a plynulý pohon automatického zaostrovania pomocou piezoelektricky generovaného ultrazvukového vlnenia.

VC – Vibration Compensation
Systém optickej stabilizácie, ktorý detekuje otrasy a kompenzuje chvenie pohybom optických členov v objektíve.

XLD – eXtra Low Dispersion
Objektív používa elementy s veľmi nízkym rozptylom pre zníženie chromatickej aberácie a zvýšenie ostrosti obrazu. Disperzné vlastnosti XLD prvkov sú na podobnej úrovni ako fluoritové. V kombinácii s LD prvkami poskytujú najlepšie rozlíšenie a zvýšenie kvality obrazu. Výsledkom je objektív, ktorý prináša ostrý kontrast a lepší optický výkon v celom rozsahu zoomu.

XR – Extra Refractive index glass
Objektív konštruovaný s použitím člena s extra nízkym refrakčným indexom pre minimalizovanie optickej aberácie. Bývajú preto ľahšie, kratšie a kompaktnejších rozmerov pri zachovaní vynikajúcich optických vlastností.

ZL – Zoom-Lock mechanism
Jednoduchá funkcia, ktorá zabraňuje nežiadúcemu vysunutiu objektívu pri prenášaní.

Tokina

AS – Aspherical Optics
Objektív obsahuje asférické členy pre potlačenie sférickej aberácie.

AT-X – Advanced Technology-Extra
Objektívy vyrábané za použitia najmodernejšieho dizajnu a technológií.

DX
Objektív určený pre digitálne zrkadlovky s APS-C veľkosťou snímača.

FC – Focus Clutch mechanism
Objektív umožňuje rýchle prepínanie medzi manuálnym a automatickým zaostrovaním jednoduchým posúvaním ostriaceho prstenca dopredu/dozadu.

FE – Floating Element system
Objektív používajúci plávajúce elementy pre optimálnu korekciu astigmatizmu od minimálnej zaostriteľnej vzdialenosti po nekonečno.

F&R – F&R Aspherical
Objektív obsahuje špeciálny asférický člen pre odstránenie sférickej aberácie s vynikajúcim optickým výkonom s lepším presvetlením v rohoch a lepšou korekciou sférickej aberácie v celej oblasti obrazu.

HLD – High-refraction, Low Dispersion
Špeciálne šošovky so zvýšeným indexom lomu a zníženým rozptylom pre zníženie chromatickej aberácie. Väčšinou používané v širokouhlých objektívoch a štandardných zoom objektívoch.

IF – Internal Focus System
Objektív používa vnútorný zaostrovací systém. Pri zaostrovaní sa nemení celková dĺžka objektívu. Takýto objektív je charakteristický rýchlejším zaostrovaním, vylepšenou manipuláciou vďaka menšiemu pohybu v blízkosti ťažiska, kompaktnejším prevedením, jednoduchším použitím filtrov, pretože predný člen so závitom filtra sa neotáča.

IRF – Internal Rear Focus System
Objektív pri zaostrovaní pohybuje iba zadnými optickými členmi.

MC – Multi-Coating
Technológia pre odstránenie odrazov medzi optickými členmi, pre vernú reprodukciu farieb, čistý a ostrý obraz.

One Touch FC – One Touch Focus Clutch mechanism
Objektív umožňuje rýchle prepínanie medzi manuálnym a automatickým zaostrovaním jednoduchým posúvaním ostriaceho prstenca dopredu/dozadu z ľubovoľnej pozície.

PRO
Objektívy so zlatým krúžkom, majú inovovaný design a pri výrobe využívajú novšie technologické postupy.

SD – Super Low Dispersion
Objektív obsahuje špeciálne optické členy pre potlačenie chromatickej aberácie.

V ďalšej časti doplníme označenia pre objektívy značiek Fujifilm, Olympus a Samyang.