Vyberte stranu

Ďakujeme vám za vašu registráciu na odber seriálu „50 základných fotografických pojmov, tipov a trikov“.

Jan-Mraz-mensiProsím, pridajte si našu mailovú adresu serial@megafoto.sk do zoznamu kontaktov alebo whitelistu, aby vám naše e – maily nekončili ako nevyžiadaná pošta – spam.

Moje meno je Ján Mráz (to som ja na fotke vo vrchnej časti) a som editorom seriálu „50 základných fotografických pojmov, tipov a trikov“.
Jednotlivé časti seriálu zasielame na týždennej báze.
Písmenká na objektívoch – pokračovanie

Označovanie objektívov Samyang

Spoločnosť Samyang Optics Company Limited z Kórejskej republiky produkuje obľúbené mono-fokálne objektívy s manuálnym ostrením pre rôzne systémy fotoaparátov. Vo výrobnom sortimente sú aj objektívy konštruované špeciálne pre video DSLR. Samyang objektívy sa vyznačujú dobrou mechanickou konštrukciou a optickou kvalitou.

MC (Multi Coated) – Je to skratka pre anglický výraz Multi Coated, v preklade viacvrstvový. Označuje viacnásobné použitie povrchových anti-reflexných vrstiev pre zníženie odrazov od povrchov optických členov.

UMC (Ultra Multi Coated) – Toto označenie znamená zvýšenú ochranu proti odrazom na povrchu optických členov objektívu pomocou viacvrstvových anti-reflexných úprav. Je to vyšší stupeň ochrany ako pri MC.

IF (Internal Focusing) – Označenie pre tzv. systém vnútorného ostrenia. Znamená, že predný ani zadný diel objektívu sa nevysúva, ani neotáča.

ED – Objektív obsahuje tzv. ED členy pre potlačenie farebnej chyby objektívu (chromatickej vady).

ASPHERICAL, AS, Asph – Objektív s asférickými členmi. Tieto členy sa zvyčajne používajú v širokouhlých objektívoch pre zníženie tzv. sférického skreslenia.

CS (Crop Sensor) – Objektív určený pre fotoaparáty s APS-C (DX) formátom obrazového snímača.

T (T-Stop, Transmission Stop) – T-stop je upravené clonové číslo F vzhľadom na účinnosť prenosu svetla konkrétneho objektívu. T-stop čísla zaviedli pre účely filmového priemyslu. Výhodou pre kameramana je, že pri výmene objektívu za iný a pri nastavení rovnakého clonového čísla T-stop padá na obrazový snímač rovnaké množstvo svetla.

VDSLR (Video DSLR)
Objektívy vytvorené pre video záznam na DSLR. Ich konštrukcia umožňuje plynulé manuálne preostrovanie, majú tichý clonový mechanizmus.

Označovanie objektívov Fujinon - Fujifilm s X-mount bajonetom.

Označovanie objektívov Fujinon – Fujifilm s X-mount bajonetom.

Fujifilm (Fuji) je dlhoročným výrobcom objektívov s rôznymi bajonetmi (vrátane M42) a pre rôzne systémy. V súčastnosti Fujifilm produkuje cine-lens objektívy pre filmový priemysel a Fujinon X-mount objektívy pre systémové fotoaparáty s vymeniteľným objektívom (CSC) Fujifilm X. Nižšie uvádzame iba skratky pre aktuálne objektívy Fujifilm X.

SXC – označenie pre objektívy jednej z dvoch súčasných rád objektívov. Je to lacnejšia a konštrukčne jednoduchšia rada. S tým je spojená aj nižšia optická kvalita, ako aj jednoduchšie prevedenie tela objektívu s plastovými súčiastkami. Do tejto rady patria setové objektívy k najnižším radám CSC fotoaparátov Fujifilm X systému. Ich najväčšou výhodou je kompaktný rozmer.

XF – označenie prémiovej rady objektívov. Tieto objektívy majú kvalitné mechanické prevedenie s použitím kovových materiálov. Na prvý pohľad pôsobia seriózne a spoľahlivo. Výrobca v tejto rade ponúka iba opticky kvalitné objektívy vyrobené s použitím moderných technológií. Väčšina z nich má ED členy pre zníženie chromatickej vady. Všetky s výnimkou XF 27 pancake majú clonu ovládanú clonovým krúžkom na tele objektívu.

R – označenie pre objektív s ovládacím clonovým krúžkom, ktorý clonu ovláda nie priamo mechanicky, ale elektronicky cez telo fotoaparátu.

LM (Linear Motor) – rýchly pohon ostriacich členov objektívu podobne ako USM pri Canon, či SWM pri Nikon fotoaparátoch. Pracuje na inom princípe ako piezo-elektrické pohony.

OIS (Optical Image Stabilization) – objektív s optickou stabilizáciou. Umožňuje predĺžiť čas expozície až o 4 clonové čísla (EV).

EBC (Electron Beam Coating) – úprava povrchov optického člena objektívu pre zvýšenie jeho priepustnosti svetla a zníženie odrazov na povrchu. Použitím tejto technológie sa zvyšuje kontrast prenášaného obrazu podobne ako pri staršej MC technológii.

ALG (All-Group Focusing) – skratka označuje technológiu pri ktorej sa pohybujú počas procesu zaostrovania všetky optické členy súčasne, čo zabezpečuje maximálny optický výkon.

Označovanie objektívov OLYMPUS micro four thirds system (MFT).

Označovanie objektívov OLYMPUS micro four thirds system (MFT).

ED – objektív obsahuje ED členy pre zníženie chromatickej vady objektívu.

SWD (Supersonic Wave Drive) – rýchly typ pohonu AF systému.

N: verzia / generácia objektívu (II = v2, III = v3, atď.).